NIEUWE INZICHTEN & PRODUCTEN

In Hommage Hofleverancier gaan vier Hofleveranciers uit Tiel de samenwerking aan met creatieve denkers en makers.
Vier avonturen waarin traditie en innovatie samenkomen, leiden tot verrassende nieuwe inzichten en producten.

Bekijk hier wat de samenwerkingen tot nu toe hebben opgeleverd.

_MG_0482

Van Luijn Natuursteen × Designers Of The Unusual

Erik en Maartje brachten met frisse vragen meteen een interne discussie op gang: over het ontstaan van de aarde, vraagstukken over de winning van natuursteen en de productie van natuursteen. Bij het bezoek aan het bedrijf waren ze als echte circular-economy kunstenaars niet alleen geïnteresseerd in de ‘voorkant’ van het bedrijf, maar juist ook in de ‘achterkant’. Ze bestudeerden niet alleen de etalage en de eindproducten, maar juist ook de ruimere context van de steenhouwerij en het hele productieproces. Ze dachten na over de algen en de mosgroei op steen. Ze zagen het slijk- en slibachtige zaagslijpsel, dat als afval wordt opgevangen en afgevoerd. En zo kwamen ze uiteindelijk op het idee om deze natuurlijke materialen en restmaterialen opnieuw in te zetten. In uiteenlopende toepassingen: het 3D-printen of persen van biologisch afbreekbare urnen en grafstenen, het ontwikkelen van zelf-groeiende letters en de productie van (s)lijkkisten. Waardevolle vondsten gezien de actuele behoefte aan een ecologisch verantwoorde uitvaartbranche.

Bakkerij Van Ooijen: 'LIEFS'×

Het nieuwe verhaal van de oude Tielsche kermiskoek.

Het kermiskoek verhaal is aan het verpoppen en komt levenslustig tevoorschijn in een nieuw jasje. Met veel toewijdig, gesteund door liefdevolle samenwerkingsverbanden, gaat de zoete koek een nieuwe levensfase in. 'Liefde overwint alles', dat is het motto van dit project. 

Onder leiding van Jan van Ijzendoorn is een nieuwe verpakking ontwikkeld voor de traditionele Kermiskoek. De koek is een Tielse trots die al jaren lang gebakken wordt bij Bakkerij van Ooijen. 

Blijdesteijn Mode × Eylem Aladogan

Blijdesteijn is op allerlei niveaus met verduurzaming bezig is, aldus Eylem Aladogan. In termen van persoonlijke aandacht, stabiliteit, degelijkheid, betrouwbaarheid en traditie. Er wordt bewust en kritisch ingekocht. Er is een atelier waar kleding met de hand op maat wordt gemaakt. Die onzichtbare maar prijzenswaardige aspecten van het bedrijf wil ze naar voren halen. Het liefst wil ze eenmalig de etalages ontwerpen. Die lenen zich voor het uitdragen van de duurzaamheidsboodschap aan de passant. En tegelijkertijd zal meer dynamiek en verrassing aan de buitenkant van het winkelpand bijdragen aan een hippe en eigentijdse uitstraling van het bedrijf. Ze ziet daarbij voor zich hoe in een korte film de ontstaansgeschiedenis van Blijdesteijn te koppelen is aan economische en sociale duurzaamheid: van zorgvuldige keuzes in de inkoop- en maakprocessen bij zakenpartners over de hele wereld tot en met klantvriendelijkheid en aandacht voor mensen uit de eigen regio. 

Daarnaast ziet ze parallellen in het ambachtelijke en het vakmanschap binnen haar eigen beroepspraktijk. Daarom stelt ze voor een aantal sculpturen te maken, die er met een gewaagde, brutale, spannende en humoristische vormentaal voor zorgen dat niet alleen de bestaande klantenkringen maar ook jonge doelgroepen nieuwsgierig raken. Ze maakte alvast schetsen voor kunstwerken die denkbaar zijn als logo, als beelden die de sfeer van de winkelinrichting beïnvloeden of – op een wat brutalere schaal– als kunstwerk in de openbare ruimte.

Kookwinkel Oostendorp × Arnout Visser

Het project van Arnout Visser richt zich op het ontwikkelen van innovatieve en duurzame glaskunst, waarin artistieke expressie en milieuvriendelijkheid centraal staan. Door te experimenteren met prototypes en het hergebruiken van afgedankte materialen verkent hij nieuwe vormen en technieken. Het doel is niet alleen het ontwerpen van aantrekkelijke objecten, maar ook het ontwikkelen van duurzame productiemethoden die bewustzijn creëren rondom recycling, energieverbruik en het gebruik van veilige materialen.

Een belangrijk onderdeel van het project is kennisdeling, gerealiseerd via workshops, exposities en bijeenkomsten met kunstenaars, ondernemers, jongeren en de glasindustrie. De resultaten worden tentoongesteld in het Nationaal Glasmuseum, waarmee een breed publiek wordt geïnspireerd door de kansen van duurzaam glasambacht. Het project draagt zo bij aan innovatie binnen de glaskunst en vergroot het bewustzijn over duurzame mogelijkheden in het creatieve ambacht. Workshops bij Kookwinkel Oostendorp richten zich op het delen van kennis met klanten en lokale ondernemers over afvalstromen en het creëren van nieuwe ontwerpen daaruit.